9.1.15

De Poffert van Foekje





































Mijn schoonouders uit Friesland weten dat ik dol ben 
op nostalische spulletjes (en op hen!). 
Toen ik met de feestdagen bij ze was, hadden ze grote 
opruiming gehouden. Ze gaan namelijk kleiner wonen en 
niet alles kan mee...
Ik kreeg oa. deze Poffertpan. Eerlijk gezegd had ik er 
nog nooit van gehoord. Vonden ze wel een beetje vreemd
voor een bakliefhebber als ik, maar ok.
Ze vertelden mooie verhalen over de pan. Zo zou die 
afkomstig zijn uit de Huishoudschool van Kollum en 
gemaakt zijn door een koperslager uit het dorp. 
Naar alle waarschijnlijkheid is de pan van 
voor het jaar 1940. Vroeger, toen ze nog geen oven 
hadden, werd de pan in het water gezet en kookte zo na 
uren pruttelen gaar.





































Nou heb ik vorig jaar een broodbakworkshop gedaan,
maar is het er nog steeds niet van gekomen om het 
thuis eens te doen (oei!). Iedere keer komt er iets 
tussen; geen tijd, geen gist, geen volkoren meel,
geen goede mixer...
Maar deze poffert lijkt op brood en is heel eenvoudig,
niks lang kneden of laten rijzen, dus deze vakantie 
stond niks mij meer in de weg.
Er zat zelfs nog een orgineel Fries recept (géén 100 
jaar ;)) van Foekje in de pan (wie dat ook is?!).
Hier het orginele recept. 






































De Poffert van Foekje:

Dit heb je nodig:
voor 4 personen

* 500 gram zelfrijzend bakmeel
* 1 kop rozijnen (geweld) 
* 1 kop krenten (geweld)
* 1 ei
* 1-2,5 dl melk
* boter voor het invetten van de pan
* snufje zout
* bloem om de vorm te bestuiven
* roomboter, stroop of bruine suiker als beleg

Zo doe je het:

Verwarm de oven voor op 200 gr. C.
Meng alle ingrediënten, behalve de melk, door elkaar
en voeg zoveel melk toe totdat je een stevig deeg 
hebt. Vet de poffertpan in met boter en bestuif met
bloem. Doe het deeg erin en zet de pan (zonder deksel)
1 tot 1 uur+ 15 minuten in de oven.
Warm opdienen met roomboter en stroop of bruine suiker.
Zo 'hoort het officieel' volgens Fries gebruik, maar
ik vind het net zo lekker met alleen maar roomboter.
Ik probeer nog steeds zo weinig mogelijk suiker
te eten, ook in het nieuwe jaar!

Als je geen poffertpan hebt kun je ook een tulbandvorm 
gebruiken met wat alluminiumfolie erover als deksel.

De mijne was voor een eerste keer best aardig gelukt,
een beetje droog en vast, maar dan zal ik het toch 
eens vaker moeten doen... een goed voornemen!

Eet smakelijk!

Ax

3 opmerkingen:

Appelblauwzeegroen zei

Het ziet er heel smakelijk uit! Mooie foto's en een mooi servies!

Unknown zei

Hoi Hilde, wat leuk dat je me volgt! Jij bent ook lekker creatief. Zag dat jij ook begin vorig jaar begonnen bent met bloggen ;)

Anoniem zei

Hallo Anique
Heerlijk zo'n Boffert. (wij noemden het niet Poffert)
Zelf kom ik ook uit Friesland (geboren vlak bij Kollum :-) )
Dat je de Boffert droog vindt is m.i. begrijpelijk omdat je hem in de oven hebt gedaan.
Ik heb dit zelf ook één keer gedaan.... nooit meer.
'Au Bain Marie' wordt de Boffert veel beter.
Wat er allemaal door het deeg gaat is voor iedereen verschillend naar smaak en gewoonte. Bij ons alleen rozijnen.
Van huis uit ben ik gewend om de vorm na het invetten niet met bloem te bestrooien maar met kaneel. erg lekker....vind ik dan.
Eten met boter, (bruine)suiker en kaneel.

Ik zoek nog een vorm waar niet een gat in de bodem zit met die conus aan de binnen kant, als een tulbandcake.
Door de open conus is het moeilijker om de boffertpan in het kokende water stabiel te houden.
En.... je krijgt van die lekkere grote plakken.

Met vriendelijke groeten,
Pieter