25.10.14

Appeloogst

We hebben een appelboompje in onze achtertuin, maar 
het is meer voor de sier want er groeit nooit een 
appel aan. Ik had de moed al opgegeven, daar ging m'n 
droom van boomgaard(je)...
Totdat we hem twee jaar geleden verplaatste om een 
moestuintje aan te leggen. 
Vorig jaar bloeide die prachtig, maar helaas geen 
appels. Maar dit jaar opeens wel, ik wist niet wat 
ik zag. Soms kun je zo graag iets willen, maar soms 
is het gewoon een kwestie van rustig afwachten...





































Nu moést ik er natuurlijk wel wat van maken.
Een appeltaart was het idee. Een tijdje geleden maakte 
ik al eens een heerlijke appeltaart van 
'Uit Paulines keuken'maar deze was best veel werk, 
ik zag er eigenlijk wel een beetje tegenop. 
De appeltjes (1 grote en een heleboel kleintjes) bleven
maar liggen, totdat het bijna gerimpelde oude 
vrouwtjes waren geworden ;) 
Dus moest het simpeler en makkelijker, het werd appel-
compote (maar dan wél zonder suiker).









































































Appelcompote-a-la-Anique:

Dit heb je nodig:
voor 4 personen

* 1 kilo appels (ik weet niet wat mijn appelboom voor 
  soort is, maar volgens mij kun je elk soort 
  gebruiken, net waar je van houdt, zoet, zuur...)
* 100 gram rozijnen 
* 3 el kokosbloesemsuiker
* 1 el kaneel
* amandelschaafsel
* citroen/ limoensap
* 100 ml water

Schil de appels en halveer ze. Haal de klokhuizen eruit
en snij ze in kleine stukjes.
Doe de appelstukjes met het water in een pannetje. 
Zet het vuur aan.
Voeg de kokosbloesemsuiker, kaneel, rozijnen, amandel-
schaafsel en het citroen/ limoensap toe.
Laat alles 10 tot 15 minuten pruttelen totdat de 
appeltjes zacht geworden zijn en klaar is je compote.
Simpeler kan niet!

Eigenlijk overal lekker bij; aardappelen, stoofpotje, 
stampotje, vanille-ijs, zo kan ik nog wel even doorgaan.
Hmmm, ik krijg honger!

Eet smakelijk!

Ax

Geen opmerkingen: