28.12.14

DIY: Een-lekker-potje om te geven

Het is een mooie traditie.
Eén van mijn collega's is er ooit eens mee begonnen. 
In de laatse werkweek voor kerst geven we elkaar iets.
Het idee is iets kleins, symbolisch, al dan niet 
zelfgemaakt, ieder op z'n eigen manier. Beetje het 
principe van Instaswapmaar dan anders.
Dit jaar maakte ik dit; Een-lekker-potje. 
Vind je het ook leuk om te maken, het is heel simpel,
hieronder leg ik uit hoe je het doet.






































Dit heb je nodig:

* Wek/jam potje (deze is 250 ml)
* Bakkers touw (Dille & Kamille)
* Bakvormpje (Hema, AH)
* Lijm
* Etiket of wit A4 papier+ printer
* Kleine envelopjes (Hema)

Ingrediënten voor de Brownies:

* 35 gram bloem
* cacao
* 80 gram suiker
* vanillesuiker
* zout
* 60 pure chocolade
* 35 walnoten

Zo doe je het:

Vul de potjes met onderstaande ingrediënten in de
volgorde zoals het er staat.
Ik maakte er een etiketje bij in een sierlijk
lettertype zoals op de Bonne Maman jampotjes en
typte een klein receptje dat ik in het envelopje deed.
Bind het samen met de bakvorpje om het potje met een 
stukje touw en klaar is je kado!






































Het recept van de Brownies:

Voeg zelf 60 gram boter en 1 ei toe. 
Ik heb alvast berekend hoeveel er in een potje van 
250 ml past. Het oorspronkelijke recept (van Nigella) 
is voor 48 brownies. Ik deelde alles door 6 zodat 't 
in het potje past. Hier maak je 8 ong. brownies van.
Verwarm de oven voor op 180 gr. 
Bekleed de bakvorm met bakpapier.
Laat de boter en chocola smelten op laag vuur. 
Klop in een kom de eieren met de suiker en de 
vanillesuiker+ cacao.
Laat het boter/chocolamengsel iets afkoelen voordat je 
het door het eier/suiker mengel klopt. Klop er dan de 
noten, bloem en zout door tot je een glad beslag hebt 
en doe dat over in de beklede vorm.
Zet hem 25 minuten (voor 48 stuks) in de oven.
Wanneer ze een beetje afgekoeld zijn kun je ze met het 
bakvormpje uitsnijden.


















Misschien leuk om in de kerstvakantie te maken.
Andere ingrediënten kunnen natuurlijk ook; cupcakes, 
muffins, koekjes...net waar de ontvanger van houdt.
Enne, niet alleen om te geven met kerst, maar ook voor 
een verjaardag, diploma, geboorte etc. voor wat 
eigenlijk niet? voor alles wat er maar te vieren valt!

Fijne Kerstvakantie 
en alvast een heel goed Oudjaar!

Ax


Ps. Ben je benieuwd wat ik kreeg?
    Kijk maar eens op Instagram @KLEINMAARFIJN_ANIQUE   

2 opmerkingen:

Onliemie zei

Superidee! Dankjewel voor het delen. Ik heb het meteen gepind!
Fijne eindejaarsdagen nog!

Unknown zei

Dank je wel, jij ook een goed oud&nieuw!