28.11.14

Yin Yoga

Yeah, ik heb mijn eerste blogpost voor Trinvis 
geschreven. Dit is een hele toegankelijke site (van 
mijn vriendje) die gaat over alles wat met gezondheid 
te maken heeft. Zij motiveren je elke dag nét iets 
beter te eten, wat meer te bewegen en iets vaker te 
ontspannen.
Voor die laatste rubriek mag ik zo nu en dan een 
blogpost schrijven en mijn ervaringen delen over hoe 
belangrijk ontspannen voor mij is. 
Best wel spannend eigenlijk!
Op Trinvis vertel ik over Yin Yoga, hoe ik het ontdekt 
heb en wat het voor mij doet.

Wat is Yin Yoga precies?

Het zijn eenvoudige yoga-oefeningen die je langer 
(3-5 min.) doet dan met normale yoga. Zo worden de 
meridianen en het bindweefsel gestimuleerd, blokkades 
opgeheven en de energie weer kan weer gaan stromen. 
Op deze site staat het nog veel uitgebreider. 
In deze blogpost help ik je op weg en zal ik je 
uitleggen hoe het precies werkt èn vooral hoe het moet.
Het is niet moeilijk, vereist geen ervaring en je 
hoeft er de deur niet voor uit, wat wil je nog meer.

Wat heb je nodig:

* tijd (20 minuten is al genoeg)
* yogamatje
* geduld ;)

Hoe werkt het:

Je doet een reeks van oefeningen, ik geef je er 3. 
Je blijft 3-5 minuten in één houding. Bij sommige 
wissel je van kant en doe je links en rechts. In begin 
zul je wat onrustig zijn (was ik ook) en kruipt de 
tijd voorbij. Je kijkt in begin steeds op de klok, hoe 
lang duurt dit nog, maar op een gegeven moment voel je 
hoe lang je in een houding zit en gaat het op gevoel. 
Na een aantal keren zul je merken hoe lekker het is, 
vooal na die tijd, je voelt je weer helemaal fris en 
fruitig en gaat er misschien zelfs naar uitkijken 
(ik tenminste wel). Even tijd voor jezelf.
Je kunt met jezelf afspreken wanneer je doet,
net wat jou het beste uitkomt; 's morgens, 's avonds 
of allebei, dagelijks wat korter, 1 of 2x per week wat 
langer, alles kan.

Ok, genoeg gekletst, nu aan de slag.




































Oefening 1:

Ga zitten op een fijne ondergrond (niet te hard of te 
zacht), een yogamatje is perfect.
Kruis je benen voor elkaar en buig voorover zover je 
lichaam dat toelaat, sluit eventueel je ogen.
Je zult wat weerstand voelen aan de achterkant, maar 
na een minuut zul je voelen dat je verder kunt zakken
met je bovenlichaam. Gebruik de laatste 2 minuten om 
bij elke ademhaling je spieren nog verder los te laten.
Probeer de zwaartekracht te laten werken en ontspan je
spieren heel bewust.
Probeer 3-5 minuten in deze houding te blijven zitten.
Kom weer rustig overeind en open je ogen weer.
Deze oefening is fijn voor je nek, schouders en de 
onderkant van je rug.  






































Oefening 2:

Ga liggen in de Swan-pose; 1 been recht naar achteren, 
de andere gebogen onder je lichaam. Laat je 
bovenlichaam zakken. Je zult het voelen in je 
heupgebied. Laat zoveel mogelijk de spieren los in dit 
gebied. Je zult merken dat ze steeds opnieuw 
aanspannen, begin gewoon weer opnieuw wanneer je dat 
merkt. Je hebt genoeg tijd. Wissel van kant. Het kan 
heel goed zijn dat de ene kant makkelijker gaat dan de 
andere, dat is heel normaal.
Deze oefening is fijn voor je heupen, dit is mijn 
lievelingsoefening.




































Oefening 3:

Ga liggen op je zij en laat 1 been recht naar achter 
wijzen. Buig je andere been en leg h'm over je rechte 
been. Je ligt nu een beetje op je heup.
Strek je tegenovergestelde arm recht naar boven.
Probeer je schouder zoveel mogelijk op de grond te 
laten liggen. Laat je andere arm ontspannen liggen.
Hou deze houding ook weer 3 minuten aan.
Op een gegeven moment gaat je schouder 'zeuren', 
dan doe je het goed, hou vol.
Wissel van kant.
Deze oefening is in het begin best lastig. Je rolt 
snel om en het is moeilijker om te ontspannen, máár 
deze oefening levert de meeste energie op.






































Je hebt nu 3 oefeningen gedaan, maar er zijn er nog 
veel meer. Op mijn Pinterest bord *YOGA* staat een 
poster met nog meer houdingen. Als nu een specifiek 
gebied hebt waar je meer aandacht aan zou willen 
besteden kun je ook eens een filmpje op You Tube 
bekijken.

Ik ben heel benieuwd of je net zo enthausiast bent
over Yin Yoga als ik?!
Ik zou het heel leuk vinden om jouw ervaring te 
horen.

Ik heb gemerkt dat het niet altijd lukt met het 
reacties/opmerkingen formulier onderaan de post, 
je mag me ook een mailtje sturen; 
aniquevankooij@hotmail.com

Een heel fijn & relaxed weekend!

Liefs Ax

Geen opmerkingen: