26.6.15

Tips voor net-even-anders-winkelen in Antwerpen


winkelen in antwerpen




































Winkelen in Antwerpen om onze vriendschap te vieren.

Zover ik mij kan herinneren zijn we in 20 jaar nog nooit een weekendje weg geweest. Wel hebben we eens bij elkaar gelogeerd en zijn we vele dagjes weg geweest. 
Het werd de hoogste tijd!

We gaan met de trein en hebben ieder, zoals we zijn, al wat voorwerk verricht. De laatste jaren deden we meestal iets rustigs, dagje sauna, een wandeling in de natuur...

Maar shoppen, uh inspiratie op doen, blijft toch ook altijd erg leuk. Nieuwe straten en adresjes ontdekken, onbekende eettentjes uitproberen... Hoe vaak je er ook bent geweest, winkelen in Antwerpen verveelt nooit!
Boven Moose in the City, Onder The Hay Store





































We lopen vanaf het station eerst even naar ons hotelletje om onze spullen te droppen om vervolgens de bekende Meir op te gaan. 
We willen er niet al te lang blijven hangen, want tja, we hebben genoeg te doen, de bijzondere adresjes ontdekken.

Maar je kent dat vast, toch nog even naar de Urban Outfitters, die mooie schoenenwinkel, want hier zijn ze veel leuker, ook al heb je niks nodig... 

En dan heb je trek in zo'n Belgische Apfelstrüdel mét vanillesaus.

Nu kan het winkelen in Antwerpen echt beginnen;

Via het oude centrum liepen we via de Lombardenvest naar de Nationalestraat. Want daar zit veel leuks
Sissy-boy (no.36), Bellerose (Drukkerijstraat 18-20). We gaan even een zijstraatje (Ijzerenwaag 10, 12) in voor Moose in the cityeen mooie interieur concept store, daarnaast zit de Hay store, al even mooi. 

biologisch lunchadresje in Antwerpen



























En van al die indrukken krijgen we natuurlijk enorme honger. 
We duiken een ander zijstraatje (Muntstraat 8) in, daar zit Native, een sfeervol biologisch lunchadresje
We komen tot de conclusie dat 'modemensen' niet alleen van mooie dingen houden, maar ook van goed en lekker eten ;)

We gaan verder met de Nationalestraat, want er zit nog veel meer...
Boven Amadine, Onder Petit Pan





































We komen langs Amandine met interieur-accessoires, de Petit Pan winkel (no.63) met oa. dessins en stofjes waar je heel vrolijk van wordt. Eindelijk heb ik er het stofje gekocht waar ik al heel lang naar op zoek was (nu nog een kussen maken). 

Julija's (no. 118) voor stofjes, wol en fournituren. 

Onderweg lopen we langs nog veel meer mooie kleding en interieur winkels, waarvan ik niet allemaal de naam meer weet, maar je komt ze vanzelf tegen als je de straat afloopt.

We lopen tot de Kronenburgstraat en gaan rechts af. Je komt dan bij een pleintje waar de winkel Prinses op de Erwt zit. Ze verkopen er kinder- en dameskleding, intereurspulletjes en kadootjes in een retrosfeertje waar je blij van wordt. 

Ernaast zit de Wasbar, hier kun je lunchen èn je was doen!

Wanneer je rechtdoor de Vlaamse kaai in zou gaan, kom je de mooie kinderwinkel Kids on the Docks en designwinkel Espoo tegen, hier was ik een paar weken geleden al, dus die slaan we nu over.
Rewind





































Wanneer je daarna de Scheldestraat in gaat en dan rechtsaf de Riemstraat 27 inloopt, kom je bij mijn lievelingswinkel Rewind  uit. 

Hier hebben ze een mooie mix van design met eco, hier gaan strak design en natuurlijke materialen moeiteloos samen èn ook nog eens gemaakt door mensen die er wat aan over houden, daar hou ik van! 

Ik heb hier eindelijk de Tallow kaars van Ontwerp duo gevonden in het mint! Ik zal 'm eens showen op Instagram.

De Kloosterstraat; 

Een hele andere wereld met één en al vintage en antiekwinkeltjes.
Het is lang gelden dat ik hier was. 

We gaan verder en komen de nieuwe kinderwinkel van Rewind tegen, ook de moeite waard. 

We komen lopen langs Your concept store (no.90) met oa. leuke gadgets voor de kids.

Op no. 54 zat -The Recollection- een hele bijzondere concept store in zwart, wit, naturel sfeer met heel veel planten. Echt een winkel van nu, waar je je ogen uit kijkt. Ik mag er geen foto's maken, helaas. :)

Tijd om wat te drinken op een terrasje en eens wat herinneringen op te halen. Hoe is het eigenlijk aan geraakt tussen ons? Na wat denk en rekenwerk bleek het toch anders te zitten dan we dachten. 

Tijdens de Kunstacademie woonden we bij elkaar in huis, maar daarna zagen we elkaar zo af en toe. Ik woonde in Den Haag en zij toen in Leiden! 

Pas toen wij ons eigen huisje in Den Haag kregen en zij naar Friesland terug verhuisde werd het contact steeds hechter, zeker toen we ieder ons eerste kindje kregen, heel bijzonder was dat. 
Nhebben we pubers en woon ik in Leiden! 

Fournituren winkel in Antwerpen




























Zondag: rommelen & relaxen

De volgende dag in Antwerpen gaan we voor een rommelmarkt, een passie van ons allebei kun je wel zeggen. 

We vinden het adres, maar er is een gewone markt, jammer, maar na wat vragen blijkt er toch een overdekte snuffelmarkt te zijn, gelukkig! Zo eentje die er niet uit ziet, in een kale loods met handelaren...

We lopen er wat rond, ieder op zoek naar z'n eigen dingen en worden langzaam steeds blijer. 
Het gevoel elk moment een vangst te kunnen doen, verwachtingsvol, hier houden we beiden zo van. 

En we vinden ieder onze dingen. Bij een kraampje met fournituren gaat mijn hart sneller kloppen, maar ik heb geleerd niet al te enthousiast te zijn. Ik weet een goede deal te sluiten en koop een partij mooie bandjes op voor m'n vakantieslinger die ik wil maken (binnenkort meer). 

Annet weet oa. een mooi blauw bordje van Regout voor een goede prijs op de kop te tikken. Onze dag kan niet meer stuk!
Cargo Zomerbar





























Spektakel!

Daarna gaan we met de bus naar het Park Spoor Noord, naar de Cargo Zomerbar, je kunt daar lekker brunchen en relaxen. Maar we zijn niet bepaald de enige!

Via Instagram had ik iets gezien over de Reuzen die in Antwerpen waren, geen idee wat dat waren. Annet had al eens eerder over een park gehoord in Nantes met prachtige beelden...

Hoe toevallig kan het zijn, dat op precies het moment dat wij in het park aan komen de immens grote beelden daar ook zijn?! Ze reizen door de stad en zullen straks naar de haven vertrekken.
Het hele park zit vol met mensen en kinderen, uit alle straten stromen ze toe. Allemaal om dit spektakel te aanschouwen.

Helaas moeten we weer op tijd terug om onze trein te halen. Maar bijzonder was het wel om dit te zien. 

Net als dit weekend. Zo veel gemeenschappelijks als we hebben; gevoel voor schoonheid, genieten van de gewone en kleine dingen. Maar bovenal houden we van echt, eerlijk en eigen, 
ik denk dat dat ons geheim is!

Liefs 
Ax


5 opmerkingen:

Appelblauwzeegroen zei

Wat leuk dat jullie, toevallig, de reuzen hebben kunnen zien tijdens jullie weekendje Antwerpen! Ik heb ze helaas moeten missen wegens een studerende dochter die ik niet alleen wilde achterlaten thuis! Maar jullie wandelroute is voor mij heel herkenbaar, net als verschillende winkels die je opnoemt!
Groetjes,
Hilde

confetti lab zei

Het klinkt echt en ziet er vooral heerlijk uit! Wat een frisse inspiratie wind.
Ik ga het zeker onthouden.
Fijne week alvast!

Unknown zei

Leuk om te horen Hilde!

Unknown zei

Dank je wel Liza, jij ook een fijne week!

Primark Antwerpen zei

Wel eens wezen winkelen bij de Primark in Antwerpen?